Sök:

Sökresultat:

698 Uppsatser om Grävande journalistik - Sida 1 av 47

JÀrnrör, jakt och grÀv : En analys av begreppet mediedrev med utga?ngspunkt fra?n Expressens publicering av SD-filmen

Den ha?r uppsatsen behandlar begreppet mediedrev och dess olika innebo?rd. Att bena?mna en stor medieha?ndelse som ett mediedrev a?r sa?llan oproblematiskt och genom att go?ra det riskerar man att bagatellisera gediget journalistiskt arbete. Samtidigt a?r begreppet en marko?r fo?r hur kommersialiseringen av medier pa?verkar journalistiken.

Den Politiska Journalistiken

Syfte: Vi vill undersöka hur mÀnniskor frÄn olika samhÀllsgrupper resonerar kring politiskjournalistik.Metod: Metodologin vi har anvÀnt oss av Àr receptionsstudier, och har valt att anvÀnda ossmetoden gruppintervjuer för att fÄ en diskussion kring frÄgorna vi stÀllde.Slutsatser: De intervjuade uppvisade stort förtroende för politisk journalistik och uttryckteexempelvis stor uppskattning för rapportering kring sÄ kallade ?politiska skandaler?..

Mördande journalistik?

En granskning av sjÀlvmordsrapportering i svensk dagspress..

#Journalism : om hur Twitter pÄverkar svensk journalistik

Syfte och frÄgestÀllning: UtifrÄn kvalitativa intervjuer med journalister pÄ dags-, kvÀlls- och lokaltidningar ska vi undersöka hur Twitter, som informationsteknologi, pÄverkar journalisters agendasÀttande roll, deras identitet och journalistik som profession. Detta görs för att i slutet kunna uttala sig om hur Twitter pÄverkar svensk journalistik. Metod och material: Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med fem journalister som har jobbat eller Àr aktiva pÄ GT, Sydsvenskan, Norra Halland, Aftonbladet, Expressen och Café. Det Àr expertintervjuer och vi har valt att anvÀnda oss av det som kallas bekvÀmlighetsteknik i vÄrt urval. VÄr empiri analyseras sedan genom abduktion.

Förenkla eller komplicera ? Den vetenskapliga journalistikens roll i bevakningen av den naturvetenskapligt orienterade forskningen i svenska massmedier.

Syftet med detta arbete Àr att ur ett journalistperspektiv visa vilka komponenter som god journalistik med dennaturvetenskapligt orienterade forskningen som bevakningsomrÄde bestÄr av. Arbetet fokuserar pÄ massmedierna som agendasÀttare och frÄnser de kommersiella aspekterna av verksamheten..

Wallraffare, muckrakers och ?gotcha?-journalister : En undersökning av skillnaderna mellan svensk och amerikansk grÀvande journalistik

Detta Àr en uppsats om de journalistiska metoderna i Sverige och USA med tyngdpunkt pÄ skillnaderna mellan svensk och amerikansk undersökande journalistik. Jag har riktat in mig pÄ Uppdrag Granskning och 60 Minutes, samt Michael Moore och utifrÄn dessa visat pÄ skillnader och likheter. FrÄgor kring vad undersökande journalistik Àr, vilka journalistiska metoder som anvÀnds och om tveksamma metoder krÀvs för att kunna belÀgga missförhÄllanden Àr centrala..

En kamouflagefÀrgad journalistik

VÄr fallstudie anknyter till problematiken kring hur medierna uppfyller sitt demokratiska uppdrag under krigsrapportering. Till exempel huruvida man sakligt och oberoende informerar, granskar och kommenterar de hÀndelser man rapporterar om..

Made in... Sweden? : Ursprungsregler som handelshinder

Denna uppsats har fo?r avsikt att na?rmare underso?ka hur ursprungsregler inom det multilaterala handelssystemet a?r utformade, hur de tilla?mpas och om de kan ta?nkas anva?ndas pa? ett protektionistisk eller diskriminerande sa?tt och da?rfo?r utgo?ra handelshinder. Det har under arbetets ga?ng visat sig att det finns bela?gg fo?r att ursprungsreglerna a?r mycket komplexa och sva?rhanterliga i ma?nga avseenden och att de administrativa procedurerna kring ursprungsregler a?r kunskapskra?vande, tidskra?vande och kostsamma. Att la?nder sja?lva ges mo?jligheten att utforma ursprungsregler medfo?r ocksa? risker fo?r att reglerna anva?nds pa? ett protektionistiskt sa?tt a?ven om de la?nder som antagit WTO:s avtal om ursprungsregler underkastat sig att respektera och fo?lja de grundla?ggande riktlinjer och principer som avtalet om ursprungsregler bygger pa?.

Vad Àr journalistik? : En jÀmförelse mellan medborgarjournalistik och professionell journalistik inom sportjournalistiken

Syftet med uppsatsen var att undersöka var grÀnsen mellan professionell journalistik och medborgarjournalistik gÄr inom omrÄdet sportjournalistik, om det nu finns nÄgon. För att fÄ ett sÄ bra resultat som möjligt anvÀnde vi oss av en kvalitativ textanalys och en kvantitativ innehÄllsanalys. Vi valde 21 texter under en veckas tid, som varit toppnyheter. 13 texter var med i den kvalitativa textanalysen och alla 21 texter i den kvantitativa innehÄllsanalysen. Teorierna som sÀtter prÀgel pÄ uppsatsen Àr professionsteorin och de pressetiska reglerna.Vi anvÀnde oss av texter frÄn webbplatserna; Aftonbladet/Sportbladet, Dagens Nyheters sportbilaga och Svenskafans.com.

Inget blir sig likt : Framtidsbeskrivningar i böcker om journalistik

Uppsatsen syftar till att undersöka hur framtidsbeskrivningen ser ut i böcker om journalistik. Blandannat stÀlls frÄgor kring hur framtidsbeskrivningen ser ut, vilka hot och möjligheter som finns samtvilka kÀrnvÀrden som lyfts fram i diskursen. Eventuella motsÀttningar inom diskursen kartlÀggsocksÄ.Uppsatsen anvÀnder sig av diskursanalys som metod för att frilÀgga de element som nÀmnts ovan.Diskursen antas vara en specifik sÄdan som rör just ?journalistikens framtid?.Materialet som undersökts Àr fyra böcker som frÀmst riktar sig till journalister, forskare ijournalistik eller studenter i journalistik.I den aktuell litteraturen kan man identifiera tre teman i diskursen:1) Man upplever att det kommer ske en grundlÀggande förÀndring av journalistiken och helamediesystemet.2) Det finns en ovilja och osÀkerhet nÀr det gÀller att göra prognoser eller tydliga uttalandenom hur framtidens journalistik kommer se ut.3) Man identifierar ett antal hot mot journalistiken i framtiden, men ocksÄ ett antal möjligheter.Dessa hot, och möjligheter, Àr ofta kopplade till den tekniska utvecklingen.I den efterföljande diskussionen förs det fram ett antal olika möjliga förklaringar till varför dessateman dominerar diskursen NÄgra förklaringar kan vara: positionering av journalister i förhÄllandetill en uppfattat hotande framtid, en ovilja att gissa om en framtid som upplevs som mycket osÀkeroch att de senaste Ärens förÀndringar för första gÄngen inneburit ekonomiska hot mot journalisterna..

Nyhetsjournalistik finansierad med crowdfunding ? en kartlÀggning av svenskarnas instÀllning till anvÀndarfinansierade nyheter

I en tid dÄ tidningsbranschen stÄr inför en omfattande strukturomvandling, Àr jakten igÄng att hitta komplement och substitut till gamla intÀktskÀllor. Som ett led av detta har intresset vÀckts för att anvÀnda crowdfunding för att finansiera nyhetsjournalistik. Crowdfunding Àr en finansieringsform dÀr privatpersoner och organisationer kan ansöka om ekonomiskt stöd frÄn ett större antal finansiÀrer. FrÄgan Àr dock om det finns en potentiell marknad för crowdfunding-finansierad journalistik i Sverige. Den hÀr rapporten Àmnar kartlÀgga den svenska befolkningens kÀnnedom om, och deras instÀllning till, att finansiera journalistik med crowdfunding. Detta görs genom en enkÀtundersökning som syftar till att svara pÄ följande frÄgor: Vilken instÀllning har den svenska befolkningen till crowdfunding som en finansieringsform för granskande journalistik? Vilka förutsÀttningar krÀvs för att finansieringsformen ska accepteras av svenska nyhetskonsumenter? Vilka hinder upplever svenskarna till att betala för granskande journalistik med crowdfunding? Resultatet visade att kÀnnedomen om crowdfunding Àr lÄg och slutsatsen Àr att marknaden för crowdfunding Àr omogen i Sverige.

Demokratiska krav pÄ politisk journalistik - med metakommunikation i fokus

Uppsatsen tar en utgÄngspunkt i Dahls pluralistiska demokratimodells syn pÄ information som centralt i det demokratiska samhÀllet. Politisk PR (spin) problematiseras utifrÄn detta och en rad krav pÄ journalistiken sÀtts upp. Metakommunikation, som den presenteras av Frank Esser m.fl., ses som ett bot mot en del av den demokratirelaterade problematik som politisk PR innebÀr. InnehÄllsanalys utförs pÄ svenskt pressmaterial för att se om rapporteringen kring organisationen Greenpeace Àr metakommunicerad..

Medier och Radikala Högerpopulistiska Aktörer : En komparativ studie av Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti i pressen

De radikala högerpopulistiska partierna Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti har bÄda etablerat sig i Sveriges respektive Danmarks partisystem. DÄ studier av populism och populistiska aktörer i relation till journalistik ur ett medievetenskapligt perspektiv Àr fÄ, Àr denna studies syfte att studera och diskutera relationen mellan journalistik och radikala högerpopulistiska aktörer. Detta för att möjliggöra en diskussion kring vilken roll denna relation spelar för mediers journalistiska innehÄll och framstÀllning av politiska aktörer. Uppsatsens utgÄngspunkt tar sitt uttryck frÄn tidigare forskning av radikala högerpopulistiska aktörer och deras framvÀxt tillsammans med teoretiska ansatser om mediers politiska rapportering. Genom en kvantitativ innehÄllsanalys av ledande svenska och danska dags- och kvÀllstidningar kommer slutsatser kring beroenderelationen mellan medier och radikala högerpopulistiska aktörer dras och problematiseras.  .

Kreativitet : vad Àr det? En studie kring begreppet kreativitet inom skolslo?jden

Begreppet kreativitet omna?mns vid flertalet tillfa?llen i la?roplanen fo?r grundskolan, fo?reskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Det redogo?rs dock inte fo?r na?gon definition av begreppet. Denna studie syftar till att lyfta begreppet kreativitet och fo?rso?ka finna definitioner av begreppet, dels ur ett generellt perspektiv och dels ur ett slo?jdspecifikt perspektiv.

NÀr journalisten blir PR-konsult, kommunikatör och medietrÀnare : En studie av steget frÄn journalistik till PR

Detta Àr en kandidatuppsats i journalistik som har för avsikt att göra en lÀgesbeskrivning pÄ relationen mellan journalistik och public relations. Följande studie har gjorts via tvÄ olika metoder: dels via en kvalitativ undersökning i intervjuform och dels via en kvantitativ undersökning i enkÀtform. Studiens problematisering ligger i journalistens krav pÄ opartiskhet och oberoende till skillnad frÄn och i jÀmförelse med PR-branschens strÀvan efter att framföra en viss kund eller organisations intresse. Med denna oundvikliga motsÀttning i de olika branscherna - samt med utgÄngspunkten att man inom journalistiken har sett pÄ övergÄngen till PR som att man inom byter sida - ville vi med vÄr undersökning göra en lÀgesbeskrivning. I de 15 kvalitativa intervjuerna har vÄra respondenter bestÄtt av nio personer med en journalistisk bakgrund som har lÀmnat journalistiken för en karriÀr inom public relations och sju yrkesverksamma journalister. Detta för att undersöka uppfattningen inom bÄda dessa grupper.VÄr kvalitativa studie visar att den stora majoriteten i bÀgge intervjugrupperna inte ser nÄgon större problematik gÀllande övergÄngen frÄn journalistik till PR.

1 NĂ€sta sida ->